Sunday, November 28, 2010

GULA PENYEBAB DIABETES


Gula merupakan sesuatu makanan tanpa khasiat yang tidak diperlukan langsung di dalam badan malah jika ianya diambil secara berlebihan akan berlakunya penyingkiran zat di dalam badan.

Jika berlakunya penyingkiran zat di dalam badan, antibodi di dalam badan akan menjadi kurang dan boleh menyebabkan tubuh badan mudah untuk dijangkiti penyakit yang berbahaya serta boleh mendatangkan kemudaratan terhadap kesihatan badan.

Pengambilan  kadar gula dalam badan yang berlebihan membolehkan peningkatan gula dalam darah akan bertambah dan mengakibatkan individu menghidap penyakit kencing manis ataupun diabetes. Jadi, masyarakat perlu memastikan pengambilan gula didalam kehidupan seharian dapat dikurangkan dengan cara mengawal gula secara teratur.

Pengamalan diet seimbang mengikut cadangan yang sesuai, bersukan dan perkara yang paling penting adalah sentiasa berdoa kepada Allah S.W.T untuk menghindarkan dari segala bencana dan penyakit. Oleh itu, masyarakat perlulah mengawal cara pemakanan dan gaya hidup jika mereka sayangkan kesihatan tubuh badan mereka.

Ini adalah cara terbaik untuk membolehkan “pembunuh manusia” itu dihindari dan masyarakat dapat menjalani kehidupan seharian di dalam keadaan yang sihat sejahtera.         


No comments: