Saturday, December 11, 2010

CEGAH OBESITI

OBESITI dikaitkan dengan penyakit kronik yang mengancam nyawa seperti diabetes, penyakit jantung dan kanser. Obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan di dalam badan seseorang. Keadaan itu berlaku akibat pemakanan yg tidak teratur dan pengambilan makanan yang tidak seimbang, bergoreng serta kurang aktiviti senaman.


Pemakanan yang sihat amat penting untuk tubuh manusia,ini adalah kerana diet pemakanan yang teratur dapat membantu menghasilkan tenaga serta dapat membantu tubuh kita bekerja dengan lebih baik.obesiti biasanya berkait rapat dengan masalah penyakit jantung pada peringkat awal, gemuk atau obesiti boleh menyebabkan masalah seperti sukar berjalan,sakit belakang,sering keletihan,menjejaskan keadaan kulit dan sesak nafas.


Jika dibiarkan tanpa rawatan, berat badan berlebihan ini akan menjadi lebih teruk dengan ancaman penyakit yang boleh membawa maut dan juga cenderung untuk mendapat kanser dan ini amat membimbangkan


Jika anda mengalami obesiti, usah risau dan bimbang kerana anda mampu mencegahnya. Ubah gaya hidup anda dan makanlah ikut keperluan,sentiasa melakukan senaman termasuk banyak minum air yang dapat membantu membakar kalori dalam tubuh seseorang.


Anda mampu lakukan sebelum terlambat dan pencegahan itu lebih baik dari mengubati. Produk Pelangsingan Jus Mate 5(JM5) adalah altenatif terbaik kepada 16 juta rakyat Malaysia yang mengalami masalah obesiti. Ingatlah!!! Dua daripada setiap orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan.kalau sesiapa yg berminat nak beli jusmate5..bleh call aida ekk 017-3899133 atau pun email jer terus aida_farizan@yahoo.com

sumber : herba Prima Marketing

1 comment:

Bee said...

aku obesiti...uwaaa