Saturday, December 11, 2010

KEISTIMEWAAN BIBERRY

Buah Bilberry mempunyai hubungan rapat dengan Blueberry dan ia terkenal dengan daya memperkuatkan kapilari-kapilari mata. Buah Bilberry melambatkan proses kemunduran macular berkaitan dengan usia, rabun malam dan gangguan mata yang berkaitan dengan diabetis. Bilberry adalah sejenis buah berry yang ditemukan di benua Eropah, menyerupai blueberry di Amerika Syarikat. Bentuknya bulat berukuran hanya setengahnya dari buah anggur hitam. Pada abad 19 bilberry di daratan Inggris disebut ‘black heart’ (hati hitam) kerana warnanya yang kehitaman.
Berbeza dengan blueberry yang cairan buahnya berwarna hijau muda, bilberry memiliki cairan berwarna merah atau unggu dan kadang meninggalkan kesan di tangan. Sejak abad ke 16, bilberry telah digunakan sebagai herba untuk mengubati keradangan usus dan masalah lain yang berhubungan dengan perut. Di abad pertengahan bilberry banyak dipakai sebagai tonik dan antiseptik pada jangkitan pada mulut.
Buah ini juga bisa dimanfaatkan untuk meningkatkan daya penglihatan mereka di waktu malam. Hal ini kerana bilberry mengandung zat flavanoid bernama polifenol. Zat polifenol ini membantu meningkatkan sirkulasi mikro dalam metabolisme tubuh, dan melancarkan aliran darah pada retina mata.
Warna bilberry yang ungu gelap mengandung pigmen antosianin. Pigmen ini berguna untuk menurunkan risiko penyakit kanser, mata, jantung dan system peredaran darah jantung.
Manfaat bilberry yang terbesar adalah memperlancar perjalanan darah dalam tubuh, menguatkan pembuluh darah, mengurangi risiko terjadinya penggumpalan darah serta memberikan kesan kekejangan pada otot. Kerana itu, bilberry membuatkan kulit Anda kelihatan sihat dan berseri merah muda, tidak pucat. Selain itu, otot yang rileks akan membantu kulit wajah tetap awet muda.
Di Eropah kini penemuan bahawa bilberry mengandung antioksidan yang merupakan ‘pelindung’ tubuh dari radikal bebas. Antioksidan ‘mengorbankan dirinya’ untuk melawan radikal bebas agar tidak mengambil ion-ion dari permukaan kulit yang menyebabkan kulit cepat berkedut Jadi, selain membuat kulit kelihatan sihat, bilberry juga membantu agar kulit wajah terjaga keindahannya.
sumber : herba prima marketing


1 comment:

Shaofie said...

jom baca sini plak zianaaa.... pasal kawen.

http://shaofie.blogspot.com/2010/12/membuat-perhitungan-untuk-ke-alam.html