Monday, November 01, 2010

erti sebuah persahabatan

Alhamdullilah..aku masih lagi ada kat muka bumi ni...cuma ntah lah ek pagi ni..rase tak best sangat dengan kawan yg sorang ni..walaupun aku mmg sangat2 bersyukur dan menhargai persahabatan kalian semua..korang mmg sahabat aku dunia akhirat..pepagi aku dah blog walking..aku terjumpa artikel kat bawah ni..aku rase macam ada kna mengena jer..sebab tu aku copy paste jer kat sini..so korang nilai kan lah ekk.. "Erti Sebuah Persahabatan" Begini kisahnya..
Alhamdulillah saya di beri kesempatan lagi untuk mencoretkan sesuatu di dalam ruangan ini. Topikya ialah erti sebuah persahabatan.... Menyingkap kembali nostalgia silam .. saya terkenangkan zaman saya di bangku sekolah. di ketika itu saya tak berapa ramai kawan... dan kalau ade pun hanya dua tiga orang saja yang betul-betul rapat. Lantas kerana ingin kan ramai kawan saya telah mengambil keputusan untuk mempaparkan wajah dan biodata dalam ruang kenalan di majalah Salina...


Masa tu ade la juga dapat response. Dan yg saya baik sekali masa tu seorg kakak dari Parit Jawa. Kami berkenalan agak lama tapi sehingga kini tak pernah berjumpa...Di sekolah saya amat baik dengan Roseli.. sahabat sekelas dari tingkatan 1 hingga 5. Dia banyak membantu dan terkadang kami sering belajar sekali... Kerana keakraban kami, saya sering menjadi resah kalau dia tidak hadir ke sekolah kerana sakit.. Selepas sekolah kami sambung belajar di tempat yang sama.. dan mungkin krusus yang saya ambil juga kerana mengikuti jejaknya... mungkin pada ketika itu masih belum bersedia untuk berdikari..Dan pada ketika itu juga saya mendapat kejutan budaya kerana pertama kali keluar dari negeri kelahiranku johor.. Alhamdulillah kami akhirnya berjaya dan membuat haluan kerja masing2 tetapi sering juga berutusan dan berhubungan....

Tapi kini amat sukar mencari seorang sahabat yang sejati.. yang jujur yang tulus dan yang ikhlas... terkadang terasa di hati ini.. Terutama teman2 yang kita jumpa dalam internet.. Ade yang suka memainkan perasaan orang, ada yang mengambil kesempatan, ade yang mempunyai sesuatu muslihat untuk kepentingan sendiri. Adakah ini di sebabkan oleh arus pembangunan moden sehingga hilang nilai2 murni hati dan budi... hilang ketulusan dan kejujuran. Persahabatan yang penuh dengan kata2 manis dan mempunyai seribu muslihat di sebalik itu Terkadang saya kecewa mendapat sahabat yang sebegini... Terkadang terasa hati ini bagai di hiris2.... Tapi apa kan daya ... mereka semua ade pendirian sendiri... ade objektif tersendiri... Adakah aku harus pasrah tetapi yang pasti aku harus berhati-hati..... Ini la lumrah alam...


Cuma yang menjadi tanda tanya yang bermain di fikiran .... tidakkan mereka merasa ape2 melakukan sedemikan ... Telah hilang kan kewarasan fikiran, ketulusan hati atau perasaan.... Itu lah persoalan yang masih belum ku terima jawabannya....

Terkadang amat sukar mengubati hati yang terluka tetapi ku terpaksa pasrah kerana inilah lumrah alam... Cuma terkadang ku ingin mereka merasaai ape yang ku rasa dan ku alami agar mereka lebih berperasaan....

Dan saya masih tertanya dan menanti ade lagi kan insan yang akan menjadi sahabat yang sejati... yang dapat di kongsi kisah suka duka kehidupan ini...

Pernah seorang sahabat saya mengatakan "you can't force somebody to love you, all you can do is to be someone to be loved"

Mungkin saya ingin menjadi orang itu tapi ianya memerlukan pengorbanan perasaan yang amat besar... kerana kita manusia punya hati dan perasaan....

sekian..hurrmmppp...

2 comments:

Peni Anani said...

kove you sis..

zianazone said...

love you to0 beb..